KPN en KNSB ontwikkelen revolutionaire plannen
Werken aan toekomst van schaatssport

Schaatsen doen Nederlanders al eeuwen. De nationale schaatsbond KNSB bestond afgelopen najaar al 135 jaar, en de schaatssport zoals we die nu kennen is er ook al tientallen jaren. Als het aan KPN en de KNSB ligt, gaat dat veranderen. Samen ontwikkelden ze een revolutionair plan om te werken aan de toekomst van het schaatsen.

Rintje Ritsma geeft uitleg over de KPN schaatsstoel, waarmee kinderen het ijs op kunnen op de Coolste Baan.


Vorig jaar sijpelde in de schaatswereld het nieuws door dat KPN met een eigen schaatsploeg zou komen. Best grappig dat dit naar buiten kwam, vindt Mark Versteegen, directeur sponsoring bij KPN. ,,Want er was nog helemaal niets concreet.’’ Uit de lucht gegrepen was het nieuws echter niet. ,,Wij meten herkenning van KPN als sponsor van het schaatsen, zoals andere merken dat ook doen. Dan blijkt dat mensen écht iets gaan onthouden als je ook iets doet.’’
Dat ‘iets doen’ zou dus een eigen ploeg kunnen zijn, maar niet op de manier zoals er momenteel teams rondrijden. KPN kijkt verder dan de korte termijn. ,,In een plan met de KNSB gaan we er vanuit dat elke grote partner van het schaatsen een eigen ploeg heeft, en dat we daarnaast allemaal sponsor zijn van schaatsen in Nederland. Samen, met de KNSB en de merken, zijn we er dan verantwoordelijk voor dat alle kinderen in Nederland leren schaatsen. Dat hoort bij onze cultuur. In Nederland leer je fietsen, je leert zwemmen, en als derde hoort daar schaatsen bij. Die beweging gaan we maken.’’

Rijksmuseum


Dat plan is gebaseerd op de manier waarop KPN de sponsoring van het Rijksmuseum heeft ingezet voor culturele verrijking van de jeugd. ,,Samen met ING, Philips en BankGiroLoterij hebben we ooit gezegd dat alle kinderen vóór ze naar de middelbare school gaan een keer de Nachtwacht moeten hebben gezien. Dat hoort bij de culturele opvoeding. Dat kopiëren we nu naar het schaatsen. Samen met de VKN (Vereniging Kunstijsbanen Nederland, red.) en de lokale baantjes zorgen we ervoor dat alle kinderen leren schaatsen.’’
Dat kan, beseft Versteegen, alleen als andere merken zich daar ook voor inzetten. ,,Samen moeten we dit promoten, samen moeten we dit regelen’’, stelt hij. ,,En als je dat hebt, en vervolgens ook een eigen ploeg, dan kun je de disciplines verdelen. De een heeft meer mat marathon, de ander meer met shorttrack, en de volgende meer met langebaan. Je verdeelt gewoon de hele taart die schaatsen heet.’’

Grote punten


Daarvan heeft KPN nu driekwart in handen, erkent Versteegen. ,,De merkenteams hebben daarnaast de merkenteams. Maar gooi dat eens op een hoop, snij het in een paar grote punten en ga het met elkaar doen. Dát was bij ons de gedachte achter die ploeg. Maar dat kan alleen als de andere merken ook willen investeren in de rest. We hebben al veel bedrijven benaderd met dit plan en gevraagd of ze bereid zijn in te stappen. Dan is de reactie dat het ’wel heel groot’ is, want er hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Dan is het misschien goed om te beginnen met een discipline, maar dan ook te investeren in de breedtesport.’’
Versteegen heeft een ideaalplaatje voor ogen. Het liefst zou hij dat al na de Spelen in PyeongChang uitrollen. ,,Maar dat is heel kort dag. Daarom hebben we gezegd dat we nu eerst met twee jaar verlengen, waardoor we de tijd kunnen nemen om dit te realiseren. Dan kunnen we uitzoeken hoe Lotto er tegenaan kijkt, hoe Jumbo het ziet, en ook eventuele nieuwe partners. Het liefst zouden we drie, vier grote ploegen op het ijs brengen en misschien ook nog een talentenploeg. Die verdelen ook letterlijk de posities. Allemaal staan we op het nationale pak, en misschien wel KPN op het pak van Lotto en andersom. Dat kan dan. Ondertussen proberen we bij de ISU te regelen dat de World Cups in het eigen pak gereden mogen worden, en dan heb je het volgens mij voor elkaar.’’

Minder kwetsbaar


Een dergelijke constructie biedt veel mogelijkheden, maar vooral ook zekerheid. De schaatssport is veel minder kwetsbaar. ,,Als er een partij afscheid neemt, is niet ineens de hele structuur van de sport weg. Dan blijven er drie over, die de tijd hebben om er weer een vierde bij te zoeken. Dat is waar we mee bezig zijn. Daarom hebben we ook een aantal rechten die we hadden teruggeven aan de KNSB, zodat zij daarmee andere merken kunnen interesseren. Kijk, wij hadden bijna alles. Daardoor werden we ook wel als dominant gezien.’’
In de acht jaar waarin KPN zich heeft verbonden aan de KNSB, heeft Versteegen de schaatssport toch al zien veranderen. ,,Activiteiten ontplooien op de lokale baantjes was aanvankelijk not done. Maar nu zijn dat wel de plekken waar kinderen leren schaatsen. Dat is waar ze beginnen, om daarna door te stromen naar de grote baan.’’ Het mes snijdt aan twee kanten. ,,Het draagvlak onder de schaatssport wordt breder, maar de vijver waarin kan worden gevist, wordt ook groter.’’ Lachend: ,,En dáár komen straks de nieuwe Svennetjes vandaan.’’

Artikel geplaatst op: 06 februari 2018 - 08:35

Gerelateerd

Delen