‘Het is nog steeds een feest om overal ons eigen logo terug te zien’
Daikin nu al thuis in schaatswereld

Wie het schaatsen een beetje volgt, heeft het al lang gezien. Er prijkt een nieuwe sponsor op de nationale pakken van de schaatsers. Daikin stapte deze zomer in en verbond zich meteen voor vier jaar aan de sport. Maar wat voor bedrijf is Daikin, en waarom stapten ze in bij de schaatssport?

Edwin Hoogerwerf geniet in Thialf. ,,Als we een keer iets wilden doen in sport, was de link met schaatsen wel heel mooi.'' (Foto TimsImaging)


Edwin Hoogerwerf keek met veel genoegen naar de verrichtingen van de Nederlanders tijdens de World Cup in Thialf. Het was de eerste internationale krachtmeting op eigen bodem waarbij Daikin prominent zichtbaar was op de Nederlandse pakken. ,,Heel leuk’’, stelt Hoogerwerf, bij Daikin werkzaam als Deputy Managing Director. ,,Het is voor ons nog steeds een feest om naar de NOS te kijken en ons eigen logo voorbij te zien komen. We merken ook meteen dart daar heel positieve reacties op komen.’’
Hij was al eerder in Thialf, in november bij de start van het seizoen. ,,Daar hadden we eerst een grote groep klanten bij ons, en een dag later kwamen er veel collega’s mee. We willen iedereen laten kennismaken met onze nieuwe rol in de schaatssport.’’
Daikin stapte in met een helder idee in het achterhoofd. Zelf heeft Hoogerwerf geen link met schaatsen. ,,Maar ik heb wel altijd in mijn hoofd gehad dat áls we een keer iets wilden doen in de sport, schaatsen wel een heel mooie link met ons product zou hebben. Daikin komt van origine uit de wereld van de airconditioning. Koelen, verwarmen, producten in koel- en vriestechniek. Zet daar schaatsen met kou en warmte bij, en die link hoeven we aan niet veel mensen uit te leggen.’’

Naamsbekendheid


In de komende vier jaar wil Daikin vooral werken aan de naamsbekendheid. Die is, zo heeft Hoogerwerf laten meten, nu minder dan één procent. ,,In het aircowereldje kwamen we daar altijd wel mee weg. Mensen gaan te rade bij hun installateur, en als je dat overzichtelijke wereldje wat bewerkt, kwamen we wel vaak bij de consument ook. Maar nu zien we in de verwarmingswereld de transitie naar de warmtepomp. Dat product hebben wij al heel lang op de plank liggen en daar hebben we heel veel jaren ervaring mee. Alleen hebben we de naamsbekendheid niet. De schaatssport is voor ons heel belangrijk om daar aan te werken.’’
De voorgenomen energietransitie maakt Daikin sterk. ,,In Nederland heb je sinds jaar en dag goede verwarmingsproducenten, maar met de warmtepomp komt er echt een andere techniek. Die is voor ons niet nieuw. Wij verkochten al in de jaren vijftig onze eerste warmtepompen. Alleen lijkt het in Nederland nu zo alsof we iets heel nieuws aan het doen zijn, iets dat heel actueel is. Voor ons mooi, want wij hebben de ervaring en de producten al heel lang.’’

Consument


Dat proces werkt voor Daikin naar twee kanten. De consument moet bekend worden met het bedrijf, maar Daikin zelf moet ook bekend worden met de consument. Want die was nooit eerder een doel voor het bedrijf. ,,Klopt’’, beaamt Hoogerwerf. ,,Wij zien nu ook dat de consument ons steeds vaker zelf benadert omdat ze bij hun installateur niet terecht kunnen met hun vragen. Want die zijn ook aan het zoeken. De traditionele cv-installateur zal moeten ombuigen naar warmtepompinstallatie. Maar dat is wel een heel andere discipline.’’
Daikin is sponsor van de hele KNSB, maar legt in het eerste jaar de focus op de disciplines langebaan en shorttrack, terwijl er daarnaast ook betrokkenheid is bij IJSTIJD!. ,,Dat hebben we puur gedaan om ook voor onszelf eerst even te kijken at er op ons af komt. De langebaan biedt de meeste exposure, terwijl shorttrack het dichtst bij de KNSB staat omdat er een kernploeg is vanuit die KNSB. Daar hebben we dus makkelijker toegang toe.’’

Impact


Marathon en inlineskaten komen later aan bod, vervolgt hij. ,,We gebruiken dit seizoen om de impact in te schatten. Daarom bezoeken we ook af en toe een marathon. Da’s een beetje raar, want we zijn daar heel erg aanwezig, maar doen er nog helemaal niets mee. Dat gaan we voor volgend seizoen bekijken.’’
Ondertussen geniet Hoogerwerf volop van de schaatssport en van de schaatsers. ,,Het is een vriendelijke sport met vriendelijke mensen. We lopen al langer mee in de voetbalwereld. Daar is veel afstand tussen sporters en publiek en ook sponsors. Hier loop je er gewoon tussendoor, geven de mensen nog een handje en stellen ze zich voor. Dat is een heel prettige gewaarwording.’’
De impact van de sponsoring is inmiddels merkbaar. Hoogerwerf is niet eens verrast door de omvang daarvan. ,,Niet echt, maar we vinden het wel prettig. Er zijn ook zoveel successen. Je kunt de krant niet openslaan, of we zien ons eigen logo. Dat is alsof je zelf in de krant staat. Zijn we heel blij mee, en dat is ook de exposure waar we naar aan het zoeken waren.’’

Artikel geplaatst op: 11 januari 2019 - 11:31

Gerelateerd

Delen