Ga goed voorbereid naar de Weissensee

Je bent al maanden in training. Staat wekelijks op de ijsbaan om je schaatstechniek bij te spijkeren. Daarnaast wordt hard aan de conditie gewerkt. Want je wilt het wel halen straks; de Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee. Die tweehonderd kilometer wil je volbrengen.


Maar er komt meer bij kijken dan een fysiek gezond lichaam en een sterke geest. En dat wordt nog wel eens vergeten. Daarom geeft speciaalzaak Stouwdam Sport uit Wezep tips hoe je goed voorbereid naar de Weissensee gaat. Want je wilt niets aan het toeval overlaten toch?

Kleding


Kleed je aan volgens het laag-op laag-principe. Verschillende laagjes over elkaar zorgen voor meer warmte dan één dikke laag. Daarbij kan er ook makkelijker iets worden uitgedaan wanneer het warmer wordt. Want ’s ochtends in alle vroegte bij de start kan het met gemak min 15 graden zijn, maar als de zon er een paar uur later bij komt, wordt het meteen een stuk warmer.
-   Begin bij goede thermo onderkleding. Craft heeft een speciale Keep Warm lijn. Vergeet de onderbroek met windstopper niet. Die is bij extreme kou echt onmisbaar.
-   Zorg voor scheenbeschermers met kniestukken. Ideaal bij het opvangen van de eerste klappen bij een valpartij.
-   Een helm is ook onmisbaar. Vergeet daarbij de ondermuts niet. Specialized heeft de underhelmet die beschermt tegen wind, ventileert en warm houdt.
-   Zorg voor een sportbril of skibril; heel belangrijk om geen bevroren ogen te krijgen. CadoMotus heeft een schaatshelm waar een vizier aan geschroeft kan worden.
-   Zorg voor overschoenen en bij extreme kou kan je een stukje bubbeltjesplastic tussen schaats en overschoen doen voor extra isolatie.
-   Verder zijn handschoenen, sokken en een buff (kol) zeker aan te bevelen.
-   Smeer je gezicht (vooral neus en oren) in met vaseline maar ook uitstekende ledematen zoals knieën.

Materiaal


Laat voordat je afreist naar Oostenrijk je schaatsen goed nakijken, ronden en slijpen bij een speciaalzaak in de buurt. Laat niets aan het toeval over zodat je in Techendorf nog op zoek moet naar een slijpsteen of andere kleine onderdelen.
-   Zorg ervoor dat de punten aan de voorzijde van je schaatsen goed rond gemaakt worden, zodat je niet in iedere scheur blijft steken.
-   Doe nieuwe veters in je schaatsen en zorg voor reserveveertjes voor klapschaatsen.
-   Bewaar de schaatsen na gebruik in een badstoffen handdoek of in stoffen hoezen.

Voeding


Ontbijt ’s ochtends ongeveer anderhalf uur voor de start. Dan heeft je lichaam nog genoeg tijd om alle voedingsstoffen op te nemen.
-   Zorg voor een ontbijt vol koolhydraten zoals pasta of volkorenbrood. Het laatste uur voor de start niet te veel meer eten.
-   Neem tijdens de tocht ieder uur een gelletje of reep sportvoeding, dan kom je de dag wel door. Ga op de Weissensee niet uitproberen welke smaak of merk het beste bij je past. Doe dit thuis tijdens een training.
-   Drink ook voldoende. Vul je bidon met een isotone sportdrank en zet die langs de kant in een koelbox of houdt ‘m warm in een thermofles. Onderweg is ook een verzorgingspost waar je een tussenstop kunt maken voor warme thee en krentenbrood.
-   Na de tocht wacht er een Grosses Bier en halve haan in de grote tent ;-)

Veiligheid


Zorg naast een schaatshelm ook voor ijsprikkers, mocht je onverhoopt in een wak terecht komen.
En als je lopend de Weissensee op gaat dan zijn ijsspikes (rubberen hoesjes met spikes) voor onder je schoenen ideaal om met grip over het ijs te lopen. Zorg voor stevige en warme bergschoenen of snowboots.

Artikel geplaatst op: 02 januari 2018 - 15:50

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: