Mark Versteegen: ‘Dit is voor ons hoogtepunt van vier jaar sponsorschap’
KPN vol passie olympische winter in

KPN verlengde kort voor de jaarwisseling het contract als hoofdsponsor van de KNSB. Het telecombedrijf is nu tot en met 2020 verbonden aan de schaatssport. En verbinden, dat is precies wat KPN ook in die jaren wil doen, te beginnen met grote campagnes in het resterende deel van dit olympische seizoen.


Die contractverlenging is een felicitatie waard voor alle betrokken partijen. De schaatsbond weet zich de komende jaren financieel gesteund, de schaatsers hebben in dat opzicht ook zekerheid, en KPN kan zich blijven profileren als de sponsor van schaatsminnend Nederland. Niet voor niets liep Mark Versteegen, directeur sponsoring bij KPN, tijdens het OKT vijf dagen lang met een grote glimlach door Thialf. ,,Wij meten uiteraard de effecten van onze sponsoring en we staan er goed op bij de Nederlandse schaatsliefhebbers.’’
Die liefhebbers worden de komende weken volop geconfronteerd met KPN. ,,Deze olympische winter is voor ons het hoogtepunt van de laatste vier jaar sponsorschap. De Coolste Baan met alles er omheen en uiteraard ook de Olympische Spelen zelf’’, stelt Versteegen.
Het enthousiasme spat er vanaf bij Versteegen, die vol geestdrift vertelt wat KPN de komende weken allemaal gaat doen. Dat begint, zegt hij, al met de première van een geweldige documentaire over de shorttrackers, als die op 19 januari op de Coolste Baan afscheid nemen. ,,In het verlengde van KPN Presenteert zijn we samen met Helden het project Hyena’s op het IJs begonnen. Dat is een documentaire van 23 minuten waarin we echt op de huid van de sporters zitten. Echt prachtig. Die docu wordt uiteraard uitgezonden op ons eigen kanaal KPN Presenteert, maar wellicht ook bij de NOS. Want hij is echt de moeite van het kijken waard.’’

Teamspirit


De shorttrackers hebben in enkele jaren tijd de harten gestolen. ,,Ze zijn zó leuk, zo’n enthousiaste en homogene groep van mensen die heel veel voor hun sport over hebben en ook echt teamspirit uitstralen. Ook bondscoach Jeroen Otter is leuk. Het zijn uitgesproken karakters’’, vindt Versteegen, die na het WK afgelopen maart in Ahoy alleen maar enthousiaster werd. ,,De sport heeft veel potentie. Het entertainmentgehalte, de korte snelle heats. Wij vonden het nu tijd die gasten ook eens groot te brengen.’’
Versteegen ziet hoe, mede door de professionele impulsen van TIG Sports, shorttrack echt is gegroeid met een heel duidelijk plan en heel duidelijke doelen. ,,Precies wat wij vanuit het bedrijf ook graag zien; mensen die vanuit een plan en doelen dingen realiseren. Daardoor identificeren wij ons ook een beetje met shorttrack.’’

TeamNL


Rond de Olympische Spelen is KPN ook volop actief. Dat was vier jaar geleden bij de Spelen in Sochi nauwelijks mogelijk. KPN werd beperkt door de befaamde ‘Rule 40’ van het IOC, die verbiedt dat andere sponsoren dan de officiële partners van drie dagen voor de Spelen tot negen dagen erna echte associaties met de sporters maken. Versteegen: ,,Op de Coolste Baan hadden we Samsung, dat als IOC-partner wel van alles mocht. In het kielzog konden we wat live uitzenden en feestjes rond de afstanden vieren, maar de echte associatie met de Nederlandse sporters mochten we niet maken. Daarom zijn we partner geworden van TeamNL, waardoor we dat nu wel kunnen doen.’’
Inmiddels is daarvoor een commercial opgenomen met Sven Kramer, die live gaat na de opening van de Coolste Baan. ,,Die campagne zetten we gedurende de hele Spelen uit.’’ Kramer wordt daarbij niet neergezet als de standaard sporter die altijd traint en veel van huis is. ,,We zetten hem op het ijs met een meisje, dat van hem schaatsles krijgt. Dat meisje staat achter een heel innovatieve en technologische schaatsstoel, waarbij uiteindelijk Sven zelf er niet meer is, maar zijn stem in de stoel zit en hij haar lesgeeft terwijl ze schaatst.’’ Die schaatsstoel staat vervolgens ook op de Coolste Baan. ,,Die kun je echt gebruiken.’’

Hoogtepunt


De kunstijsbaan in het Olympisch Stadion wordt voor KPN het hoogtepunt van de winter. ,,Vier jaar terug was dat een enorm succes, met honderdduizend klanten die we uitnodigden om te komen schaatsen. Nu wordt het veel groter en mooier dan toen, omdat we een veel langere voorbereidingstijd hebben. We hebben nu opgebouwd naar dat evenement. Eerst het OKT, vervolgens NK Allround en Sprint, en dan de Coolste Baan. Was vier jaar terug het NK het hoogtepunt, dat wordt nu uiteraard het WK Allround, waar we duizenden klanten uitnodigen.’’

Wereldkampioenen


Heel bijzonder is het initiatief voormalig wereldkampioenen allround naar Amsterdam te halen. Liefst 88 nog levende kampioenen zijn uitgenodigd, en ze komen bijna allemaal. ,,Een idee uit de koker van House of Sports, dat we meteen omarmd hebben. Met die kampioenen gaan we naar het Rijksmuseum, waar Jaap Eden 125 jaar geleden op het Museumplein zeg maar de eerste meester van de wereld werd. Die meesters van de schaatssport konden we mooi linken aan de meesters van de kunst. Daarom gaan we met al die kampioenen dineren in het Rijksmuseum. Ik zie het helemaal voor me. Koss, Heiden; al die helden aan tafel tegen het decor van de Nachtwacht. Geweldig.’’
Op de Coolste Baan laat KPN zich ook uitgebreid zien. ,,Mensen komen binnen in de KPN Experience en krijgen al onze producten en diensten te zien. We vertellen wat onze samenwerking is met Netflix, met Spotify, Legends of Gaming, de Eredivisie, KNVB, het schaatsen, TeamNL. Vervolgens lopen ze het stadion in, dat onbetwist de meest olympische locatie van Nederland is. Daar mogen de mensen schaatsen, mogen ze het WK komen kijken. Waarom? Omdat KPN het leven vrijer, leuker en makkelijker maakt door te verbinden. Op dat soort plekken en op dat soort moment komt dat allemaal samen.’’

Artikel geplaatst op: 22 januari 2018 - 00:00

Gerelateerd

Delen